Friday, December 17, 2010

Cook Book #2

Another rules that I found imporant.
  1. Lepas masak, Sejukkan badan > mandi > makan.
    Kalau tak mandi, busuk gila doe, serius.
  2. Sukatan guna instinct.
    Nak memasak ni tak payah sukat-sukat. Macam berapa gram, berapa sudu. Tamsilnya, berapa camca garam? Oh tidaakkk. Tu semua dibubuh secara natural. Yang tu la yang saya tengah belajar ni. Cara nak bajet sukatan.
Hari ni, saya belajar masak ikan goreng dan sayur kangkung. Simple je.

Untuk ikan goreng,
  1. Letak ikan-ikan dalam besen, bubuh garam secukup rasa, dan kunyit. Gaul-gaul bagi kunyit and garam tu rata. Ingat! Guna tangan kanan je, jangan guna dua-dua ataupun tangan kiri. JIJIK. Ok.
  2. Biasala nak goreng ikan ni, bagi minyak banyak sampai ikan bole err, direndam dalam minyak tu. Tunggu sampai ikan garing, tengok-tengokla kaler dia camne. Pastu try gaul-gaul kee. Sendiri boleh agak ikan tu dah garing ke tak. Just follow your instinct.
  3. Dah agak garing, keluarkanla dari kuali. It's time to put in cut onion and cili api. Cam biasa nak tumis ni nisbah 2:1. Hari ni baru saya tawu, cili api tu sukatannya bajet satu sudu besar RATA. Tumis sampai garing! Hari ni aku tak tahu kenapa, mungkin sebab aku selsema kot, sebab aku tak bersin pun. Aiyok.
    *Tapi anda anda ni perlu tahu, bersin tu sebenarnya bukan perkara wajib. Ni semua instinct semata-mata. Gunala kehebatan senses anda - hidung, mata, telinga, dan sebagainya.
  4. Bila dah rasa-rasa garing (tumis tu), masukkan je ikan-ikan tadi ke dalam kuali. Gaul bagi sama rata.
  5. Tutup api, sedia untuk dihidang.
Senang kann? And benda dan cara yang sama je mak aku guna. Tapi sedap beb!

Masakan sayur kangkung.
  1. Panaskan minyak yang sikit. Masukkan bawang yang telah dipotong kecil-kecil, dan juga ikan bilis.
  2. Garam dimasukkan dengan jumlah yang secukup rasa. Gaul gaul bagi rata.
  3. Tunggu garing. (Sekali lagik).
  4. Sementara tu, atau sebelum tu, boleh la patah-patahkan dan cerai-ceraikan daun dan batang kangkung. Tak payah guna pisau. Kita guna kekuatan jari-jemari. Kecualila nak potong hujung batang tu, yang tak elok tu.
  5. Bila dah garing *yawn* (bosan aku, asek benda yang sama), masukkan sayur kangkung tu.
  6. Gaul bagi rata.
  7. Dah nampak kena air, layu sikit je, tutup api. Hidang.
Setiap hari mak masak simple. Macam simplenya sayang saya pada mak. Saya sayang mak. Simple en? Ok pape je lah.
Tapi sebelum ni ada je dia masak western food. Time tu err, saya tak dapat ilham lagi. Jadi, terlepaslahh. Takpe. InsyaAllah masih ada lain masa.

Oh ya, aku ni taklah pro mana untuk menamakan makanan. Tanya mak aku pun, dia tergelak BAHAHHAHAHA. Sebab takde nama. Hantam je. Tup tup, jadi, voila!

I'm wondering, bila la mak nak masak spesel lagi. Haish.

Okay till the next cook!

No comments:

Post a Comment

Yes?

FREAKS