Sunday, March 13, 2016

#246


"
بسم الله الرحمن الرحيم.

Orang nak pakai jubah, hg hingaq
Orang nak pakai mcm rockers pun hg hingaq.

Orang nak nikah muda, hg komen panjang. 
Orang berzina, hg kutuk.

Orang nak makan nasi arab, hg kata bid'ah.
Orang nak makan subway, hg kata belagak omputih.

Lama saya tak tulis apa-apa di FB.
Alhamdulillah. 
Inilah luahan hati saya. Asal bukak FB ja mesti ada post2 gempak. 
"Pakai jubah, ilmu tak ke mana...." 
"Obsession in early marriage..."
"Geng ini bid'ah......"

We need more LOVE, people.
We need more SALAM.

Kalau awak rasa tak mampu nak pakai jubah, diam.
Kalau awak rasa dengki kat org yg nak menikah awal, diam.
Kalau awak rasa takmau makan nasik arab, banyak ja kedai siam.

Yang menulis post-post begini kadang-kadang kawan2 saya.
Yang "like" pun kawan2 saya. 
Saya kadang2 resah gelisah nak post begini. Nanti dikatakan saya ni kolot, tak faham perubahan zaman. 
Saya suka nak scroll FB nak tengok perkembangan rakan2. Tapi kadang2 post2 begini membuatkan saya rasa sedih. 

Dulu kita semua bersatu. Tahu apa maksud toleransi. 
Faham apa maksud sabar. Sedaya upaya kita jaga tutur bicara supaya kawan2 tak terasa. Menegur dgn cara bijaksana.

Harap maaf. Itu sahaja. Terima kasih."

Wise words from a friend. Especially the last bit. We should think it through before posting anything.

'This is my twitter/fb/IG I post whatever I want. You don't like it? Just unfollow. Simple.'

But we're your friend. We want to follow through your story. If you ever want to express in such a way that it could hurt other people's feelings, please be logic and sensitive and considerate to actually post it somewhere else where you are anonymous or where only you can read or minimal selected viewers. 

Memang adab/akhlak untuk kita jaga hati orang. Hablum minallah hablum minannas. Dunia ni bukan kau sorang je hidup. It doesn't evolve just around you. 

This should be first class mentality. Be considerate. Be wise. 



No comments:

Post a Comment

Yes?

FREAKS