Tuesday, June 21, 2016

#330 sedekah

I can't remember where I heard this from but I think it was from ikim fm. It's about sedekah. Dia cerita yang sekarang ni senang nak sedekah. Online je. Transfer je. Tak payah susah susah nak keluar. Bagus kita dapat sedekah.

Tapi dengan cara ni, kemanisan bersedekah tu macam tak tersampai. Sebab bila kita beri sedekah depan depan, kita dapat kesedaran untuk lagi bersyukur, setelah apa situasi yang kita lihat di hadapan kita. Kita dapat rasa empathy terhadap orang yang kekurangan. Dapat bagi sokongan depan depan kat diorang, bukan hanya sekadar duit.

Writing this made me think of giving money to your parents. Aku teringat akan drama drama pasal anak bagi duit tapi tak meluangkan masa bersama ibu bapanya. Apa yang ibu bapa rasa? Kekosongan. Duit kau tu tak berguna bagi diorang. Diorang nak kasih sayang kau, yang lagi penting.

Macam tu lah juga situasi dalam bersedekah kepada yang kekurangan. Kita beri kebahagiaan kepada mereka. Show that we care. Tu la bagus kalau kita sertai program program pasal sedekah ni, bukan sekadar memberi wang sahaja.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

Yes?

FREAKS